українська література
21.01.2021р. Українська література. Гр.№11. (Урок №22)
Тема: Драматичний етюд «По дорозі в казку». Дорога в казку – символ духовних поривань до кращого життя. Маса, гурт людей і їх провідник. Лідер – сильна особистість. Трагічна суперечність між мрією, духовністю й жорстокістю
Мета (формувати компетентності): предметні: літературознавчу: розуміння ідейно-художнього значення твору; читацьку: виразне та вдумливе читання); ключові: уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: навички роботи в групі; спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; участь у дискусії щодо порушених проблем; інформаційну: навички роботи з книгою; загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд; висловлення суджень про те, як виховувати в собі риси відповідальності, мужності; як спрогнозу- вати можливі наслідки діяльності; громадянську: висловлення власної позиції щодо ролі провідника нації в долі народу.
Вічна казка, Країна Казки з’являлися митцям, коли почуття невідворотної зміни майбутнього охоплювало суспільство. Трагедію революційного поводиря й маси-юрби поет відтворив у своїй драматичному етюді «По дорозі в Казку».
Аналіз етюду «По дорозі в казку» Олександра Олеся
Паспорт твору .
Історія написання:1914-го року виходить збірка Олександра Олеся «Драматичні етюди». Особливо
яскраве враження справляє етюд «По дорозі в Казку», створений письменником ще в 1908 року. Про популярність його свідчить той факт, що твір видавався у 1910, 1914, 1921, 1934 роках.
Драматичний етюдОлександра Олеся «По дорозі вКазку» присвячений завжди актуальній проблемі вождя і народу. Поступ, мета завжди досягаються сміливістю одиниць, їхнім подвижництвом, а нерідко й смертю. Образ Казки як символ у цьому творі багатогранний. Це і держава, і мрія, і земля обітована –тобто все те, що манить і тривожить людські уми, спонукає до руху вперед.
Художній напрям : модернізм
Течія: символізм з ознаками романтизму.
Ознаки символізму:
·переконаність героїву необхідності обрати поводиря;
·віра в невідворотність долі;
·упевненість у марності надій на розгадування таємниць життя.
Ознаки романтизму:
·уславлення сильної особистості, спроможної повести за собою натовп, та її героїзму,
·використання алегоричних образів, наприклад, вінок із червоних маків.
Рід літератури: епос.
Жанр: етюд
Драматичний етюд (фр.etude—вивчення, нарис) —невеликий, як правило, одноактний віршовий чи прозовий драматичний твір, у якому представлено епізод чи фрагменти світу, а дійові особи зображуються лаконічно, пунктирно, стаючи образами -символами.
Жанрові ознаки драматичного етюду:
• стислий, динамічний сюжет й одна сюжетна лінія;
• переважно одна-дві картини;
• невелика кількість персонажів;
• гострий конфлікт, що виражається на рівні внутрішнього світу героя й часто призводить до трагічної розв’язки;
• головний герой наділений суперечливими рисами характеру;
• афористичність мови персонажів.
Драматург, відкидаючи приземленість, створює філософсько-ліричні настроєві «картинки» життя і виявляє в них загальнолюдські цінності.Талановитим представником цього жанру був Олександр Олесь: «Трагедія серця», «Осінь», «При світлі ватри», «На свій шлях», «По дорозі в Казку».
Тема: взаємини героя (індивідуальності) й натовпу (колективу), розбіжність між мрією й дійсністю, ідеалом і реальністю.
Ідея: засудження матеріальних цінностей, возвеличення духовності, мрії.
Провідна тема твору —зображення пошуку людиною шляху до щастя, обов’язковою умовою якого є розвиток її духовності.
ОбразиЛюдей: ВІН, Хлопчик , Дівчина ,Юрба, (старі, молоді, жінки, діти).
Автор нікому не дає власних імен, тим самим нівелюючи кожну особистість і спільноту в цілому. Суспільство, яке не вміло мріяти, не бажало змін, просто приречене деградувати до стану стада.
Символічні образи: Мак –це символ жертовної крові, яку проливає той, хто прагне покращити життя людей. Терен (терновий вінок ) –символ справжнього вождя, який готовий на жертву заради інших.
Людина подібна до горили –символ духовноїзбіднілості й обмеженності.
Хлопчик у білому вбранні, який прийшов із Казки –символ нового покоління, якому належить творити майбутнє.
Квітку папороті (хлопчик мав намір зірвати) –символ щастя і безсмертя народного волелюбного духу.
Дорога в Казку –символ духовних поривань людини до кращого життя.
Час і місце подій:не вказані (ці проблеми можуть бути в будь-якій країні в будь- який час)
Ліс. Ніч. Люде. Сплять, збираються спати.
Убрання не має ознак нації й часу.
Композиція :
Етюд на 3 картини. В основі сюжет у покладено філософську ідею про два світи, що живуть у людині, —матеріальний і духовний.
У центрі зображення —особистість, яка шукає шляхи до духовного удосконалення і прагне змінити оточення.
Особливістю композиції твору є зображення наскрізного образудороги, яка виступає не стільки конкретним шляхом, скільки символічним узагальненням вибору людьми життєвого шляху.
Сюжетний ланцюжок:
І картина
1.Люди з юрби нарікають, що в лісі де вони живуть холодно, голодно, що тут не можна жити.
2.Молодий хлопець пропонує шукати дорогу з лісу, з нього сміються. Дівчина приходить його пожаліти, він ображається. Дівчина говорить, що любить шевця. Хлопець говорить, що той —не орел, а любити треба лише орлів, героїв.
3.Хлопець нарікає на байдужість людей, рабську покору, задоволення малим. І йде шукати дорогу з лісу, до сонця.
4.Народ вирішує іти за хлопцем, який вказав їм мету життя.
ІІ картина
5.Юрба визнала свого лідера, учителя, повірила йому, побачила його силуй сміливість (він навіть поглядом приборкував хижих звірів)
6.Люди йдуть за вождем, долаючи труднощі, гинучи. Він закликає небоятися перешкод, які ще зустрінуться на шляху
ІІІ картина
7.Вождь знесилений, утомлений. Намить йому здається, що він заблукав, загубив дорогу. Юрба зневіряється, сміється зі свого поводиря, кидає в нього каміння, залишає його і йде назад до своєї домівки в лісі
8.До забитого камінням, ледь живого вождяспускається хлопчик із Казки. Йому здається, що це привид. Але той відхиляє гілки й показує вождеві сонячне проміння й золоту браму Казки. Він кличе людей, але ті його не чуют, бо знайшли собі нового вождя –людину подібну до горили.
Проблематика:
·взаємини лідера і маси, натовпу і героя;
·матеріальне і духовне;
·суперечність між аморальністю і духовністю;
·мрія та реальність;
·шляхи досягнення мет
Завдання:
- Опрацювати матеріал підручника.
- Законспектувати матеріал з сайту.
- Повторити теоретичний матеріал про поему «Мойсей» І.Франка.
- Підготуватися до твору «Чи легко бути лідером» (за поемою І.Франка «Мойсей» та етюдом «По дорозі в казку» О.Олеся)
21.01.2021р. Українська література. Гр.№11. (Урок №23)
РЗМ . Усний твір-роздум «Чи легко бути лідером?» (за поемою «Мойсей» І.Франка та етюдом «По дорозі в казку» О.Олеся)
«Мойсей» «По дорозі в казку»
І.Франко «Мойсей» Олександр Олесь «По дорохі в казку»
1. Мрія – земля Ханаан. 1. Мрія – країна – Казка.
2. Герой не потрапляє до омріяного краю. 2. Герой не потрапляє до омріяного краю.
3. Мойсей виступає лише як провідник волі 3. Герой – провідник цілком самостійний,
Єгови, хоча й несе частку особистої не керований жодною вищою силою.
відповідальності. Він сам приймає рішення вивести народ із
темряви і сам несе відповідальність за свою
слабкість
Завдання:
1. Підготуватися до контрольної роботи за творчістю М.Вороного та О.Олеся.