A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

будова та ремонт тепловоза

Дата: 09.06.2024 13:52
Кількість переглядів: 24

Тема:  Ремонт акумуляторної батареї.

Ремонт і відновлення кислотного акумулятора

 

відновлення автомобільного свинцевого акумулятора


Багато хто згадує про свій акумулятор тільки, коли автомобіль відмовляється заводитися. Загалом, звичайна ситуація. Адже завдяки різним добавкам в свинець сучасні акумулятори стали значно менш вимогливими до обслуговування. В них значно рідше потрібно стежити за рівнем електроліту і підливати дистильованої води. Але АКБ як і раніше вимагає догляду в плані підтримки її в зарядженому стані. Постійна експлуатація батареї в недозаряженном стані призводить до сульфатації пластин і втрати ємності.



 


Що таке сульфатація і її причини?


Сульфатація пластин акумулятора - це осідання на поверхні пластини шару сульфату свинцю. При розряді акумуляторної батареї в ній протікає хімічний процес, який описується наступною реакцією:

Pb + 2H2SO4 + PbO2 -> 2PbSO4 + 2H2O

Інакше кажучи, свинцеві пластини вступають у взаємодію з сусідніми пластинами, покритими оксидом свинцю за участю сірчаної кислоти. Продуктами реакції стає вода і сульфат свинцю. В процесі заряду акумулятора ця хімічна реакція протікає в зворотному напрямку. Цією реакцією пояснюється і зміна щільності електроліту. При розрядці вона падає, а при зарядці зростає.

В процесі заряду реакція проходить у зворотному напрямку, але не до кінця. Частина PbSO4 так і залишається на пластинах. Ця речовина зменшує поверхню активної маси, яка бере участь в хімічній реакції. А оскільки утворюється сульфат свинцю є поганим провідником електричного струму, то знижується ефективність заряду і поступово зменшується ємність АКБ.

У зв'язку з вищесказаним можна назвати основні причини сульфатації пластин акумулятора:

 

  • Тривалі простої автомобіля;
  • Зберігання акумулятора в розрядженому стані;
  • Короткі поїздки і частий запуск двигуна (міський цикл);
  • Відсутність періодичної зарядки мережевим ЗУ;
  • Глибокі розряди АКБ.


 

відновлення гелевого акумулятора



Потрібно сказати, що в акумуляторної батареї самій по собі відбувається процес сульфатації пластин. Як вже говорилося, в процесі розряду утворюється тонкокристальна плівка PbSO4.

Вона розчиняється при заряді, тобто відбувається ДЕСУЛЬФАТАЦІЯ. В результаті вищеописаної неправильної експлуатації утворюється крупнокристальний PbSO4, який блокує активну масу електродів. Сульфатовані пластини можна визначити по білому нальоту на поверхні.



 

Як проводиться ДЕСУЛЬФАТАЦІЯ?


При підготовці статті я прочитав ряд методів, які рекомендують автовласники на основі своїх досліджень. Взагалі, від десульфатаціі можна позбутися двома основними способами:

 

  • За допомогою хімікатів;
  • Використовуючи електричний струм.



Спосіб десульфатаціі АКБ за допомогою хімічних реагентів представляє з себе  метод промивання із застосуванням розчину Трилону В.
Сама методика нескладна, потрібно просто залити розчин в банки і потримати деякий час. Але складно саме приготування розчину і доведеться звертатися в хімічну лабораторію.

Що стосується десульфатаціі автомобільного акумулятора за допомогою електричного струму, то тут є кілька варіантів. На різних форумах умільці пропонують схеми своїх пристроїв для десульфатаціі акумулятора з використанням імпульсного струму з високою амплітудою. В результаті такого впливу збуджуються електрони на поверхні пластини, і з неї збивається осад сульфату свинцю. Для пересічного автолюбителя такий метод десульфатаціі автомобільного акумулятора може виявитися складним, оскільки потрібно мати хоча б елементарні знання в області електротехніки.
 

десульфататор - модернізоване автомобільне реле



До того ж, за відгуками самих же авторів цього методу, він не завжди приводить до позитивного результату. Були випадки, коли в результаті проведених заходів ємність АКБ не тільки не збільшувалася, але ще і знижувалася. Це пояснюється тим, що при впливі імпульсним струмом руйнується не тільки сульфат свинцю, а й активна маса самих пластин.

Тому нашим читачам без відповідного досвіду такий метод десульфатаціі акумулятора ми рекомендувати не можемо. Які ще є варіанти?

Більшості власників батарей підійде метод десульфатаціі автомобільного акумулятора за допомогою багаторазовоі зарядки. Це безпечний спосіб, який не вимагає спеціальних навичок. Вам буде потрібно тільки зарядний пристрій, ареометр і наявність великої кількості часу.

Для початку виміряйте щільність електроліту у всіх банках, щоб потім порівняти значення після проведення десульфатаціі акумулятора. Потрібно підключити «крокодили» зарядного пристрою до клем акумулятора відповідної полярності. Далі встановлюємо ток на значення, яке становить 0,04 від номінальної ємності батареї. Тобто, для поширених моделей ємністю 60 А-ч це складе 2,4 ампера. Напруга встановлюється 14 вольт. У такому режимі зарядка ведеться 8 годин. Потім робиться пауза на 12─14 годин.
 

відновлювальна зарядка автомобільного акумулятора



Перерва необхідна для того, щоб пройшла компенсація потенціалу на поверхні пластин і всередині активної маси. У цей момент електроліт більшої щільності проходить між пластинами і вирівнюється концентрація. Потім після перерви знову слідує цикл зарядки. І так 3─5 раз. Після цього вимірюєте щільність електроліту. Вона повинна вирости, а сульфатація пластин зменшиться.

Є ще одна методика десульфатації автомобільного акумулятора, яка займає ще більше часу, але в ряді випадків може допомогти. У цьому випадку акумулятор заряджається стандартним способом, з нього зливається електроліт і заливається дистильована вода. Підключаєте зарядний пристрій до акумулятора і виставляєте напругу 14 вольт.

Спостерігаєте за процесом і, якщо йде сильне газовиділення, то напруга знижуєте. Потрібно домогтися такого стану, при якому виділення газів йде, але незначне.
Далі акумулятор залишається на зарядці 10─14 днів. Після цього перевіряєте щільність. Дистильована вода за рахунок розчинення сульфату свинцю повинна була перетворитися в електроліт невеликій концентрації. Його зливанн і знову заливаєте дистильовану воду. Залишаєте акумулятор ще на 10─14 днів. Знову вимірюєте концентрацію.
Якщо вона змінилася незначно, то процес десульфатаціі акумулятора припиняєте. Після цього заливаєте електроліт і заряджаєте акумулятор за стандартною методикою.


І самий екстремальний спосіб - переполюсовка. Якщо ні один з способів не допоміг, а під руками є сварочний апарат, можна скористатись.
Суть полягає в тому щоб зробити там де був плюс - мінус, а там де був мінус - плюс. Для цього акумулятор максимально розряжають, а потім до клем підключають сварочний апарат поміняною полярністю, акумулятор буде сильно кипіти але реакція що буде при цьому відбуватися буде відновлювати його пластини формуючи нову полярність, метод дієвий, головне потім не спутати нову полярність.
 

зміна полярності для відновлення акумулятора зварювальним апаратом



 

 


Як зменшити сульфатацію?


Відразу варто сказати, що уникнути сульфатації неможливо. Це природний процес, що протікає в свинцево-кислотної акумуляторної батареї. За статистикою близько 70 відсотків акумуляторів закінчують термін служби в результаті сульфатації і втрати ємності. Але сульфатацію можна звести до мінімуму, якщо дотримуватися таких правил:

 

  • Не зберігайте акумулятор в розрядженому стані;
  • Регулярно контролюйте рівень електроліту. Не допускайте експлуатації акумулятора з оголеними пластинами;
  • Не допускайте експлуатації батареї при температурах вище 50 градусів Цельсія;
  • Періодично (а після зарядки завжди) перевіряйте щільність електроліту, якщо це дозволяє конструкція. У необслуговуваних автомобільних акумуляторах цього зробити не вийде;
  • Намагайтеся не тримати автомобіль в простоі тривалий час. А якщо це неможливо, то зніміть АКБ, зарядку і зберігайте окремо;
  • Регулярно проводьте контрольно-тренувальний цикл для акумулятора.

Завдання на дистанційне навчання:

Прочитати матеріал, законспектувати і вивчити.

Скан конспекта прислати на вайбер 0669797045


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень