A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 21.03.2023 14:27
Кількість переглядів: 104

23.03 .2023р. Українська мова Гр. №21 Урок № 37 - 38 Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:

Вид-во «Ранок», 2018.

Тема: Риторичні фігури. Порівняння, повтор

Завдання для самостійного опрацювання:

1.Опрацювати матеріал підручника ( стор.112)

2.Виконати письмово вправу 194 (стор.112)

Риторичні фігури (гр retorikos — ораторський, красномовний) — особливі синтаксичні конструкції з виразною авторською інтонацією, з яскравим емоційним забарвленням, посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді.
Риторичні фігури, пов’язані з відхиленням від певних комунікативно-логічних норм оформлення фрази.
До риторичних фігур відносяться:

риторичні звертання,

запитання, оклики,

риторичне окличне речення.
Художні функції риторичних фігур — виразити якесь сильне почуття, надати мові поетичності, жвавості.
Наприклад: — Ой лишенько! Як той бідний Василько приб’ється в таку негоду! (М.Коцюбинський); Тарас «…іде, плаче: — Що мені тепер робити на світі? До кого звернутися за порадою?» (С. Васильченко); Спи спокійно, поете! Ми тебе не забудем, Тарасе! (В.Сосюра).

«У сиву давнину із розвитком теорії ораторського мистецтва всі фігури, якими користувалися і оратори, і літератори, називалися риторичними. Новітня риторика повертає цьому вислову його первинне повноцінне значення. У радянському літературознавстві, у сучасних словниках, енциклопедіях до риторичних фігур відносять вузьке коло зворотів — риторичне запитання, риторичне звертання, риторичні заперечення, риторичне ствердження.

Дехто додає сюди ще анафору, епіфору, інші — градацію, антитезу, гіперболу тощо.

Справа тут не в щедрості одного чи другого теоретика. Справа в тому, що немає абсолютно ніякої межі між фігурами цими та іншими, які, очевидно, називаються поетичними фігурами. Таке поняття вживане в теоретичних працях, а ось у словниках його трактувати чомусь не беруться. Складність у тому, що ці вислови мають різні вихідні позиції.
Поетичні фігури — це насамперед фігури, які вживаються в поезії.
Риторичний — аж ніяк не означає лише те, що використовується в ораторській практиці і не більше. Риторичний має певну доцільність, визначену націленість.

Оратор прагне переконати аудиторію,

поет — висловити ідею образами,

публіцист — написати статтб доступно і водночас глибоко,

сатирик — виявити дотепність.

Весь той арсенал засобів прийомів, синтаксичних форм і лексичних комбінацій, якими кожний із них досягає поставленої мети, є арсеналом риторичним» (За Б. Леськів).

Ознайомтеся з теоретичним матеріалом підручника (стор. 19 – 20)

https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html - підручник

Виконайте тестові завдання.

1. У реченнях Тріснуло, струхло і стихло. Лиш шум все шумів рясношумний НЕМАЄ

А градації Б антитези В алітерації Г повторення

2. Установіть відповідність.

Уривок з твору

1 Ще не всі, ще не всі, ще не всі відпекли недоспівані рани.

2 Згинь,старе, із мріями — йди, нове, з героями.

3 Згорнути б цей світ, заорать, загребти… Але він все чавунно сіріє.

4 В цьому, напевне, правда пташина… А як же людина? А що ж людина?

Засіб мовного вираження

А антитеза

Б градація

В повторення

Г риторичне запитання

Д риторичне звернення

3. Установіть відповідність.

Уривок з твору

Засіб мовного вираження

1. Вони зійшлися: тьма і промінь, пісні і проза, лід і пломінь ховають більше схожих рис.

2. Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно! Далека красо моя, щасливий я, що народився на твоєму березі!

3. Найшли, налетіли, зом’яли, спалили, побрали з собою в чужину весь тонкоголосий ясир.

4. Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю, рости, рости, тополенько, все вгору та вгору.

Засіб мовного вираження

А антитеза

Б градація

В повторення

Г риторичне запитання

Д риторичне звернення

Запам’ятайте правильний варіант слововживання.

НЕПРАВИЛЬНО ПРАВИЛЬНО

влучний вираз влучний вислів

виписка з протоколу витяг з протоколу

завідувач відділом завідувач відділу

п’ять гривен п’ять гривень

золоті колосся золоте колосся

https://youtu.be/HEtqDSSn_H8художні засоби

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Напишіть вільне есе (п’ять–сім речень) на тему «Як я перемагаю свої лінощі». Використайте в ньому тропи й риторичні фігури.

2.Переглянути:
Риторичні фігури. Художні засоби. Підготовка до ЗНО. - YouTube

https://www.youtube.com › watch


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень