українська мова
23.03 .2023р. Українська мова Гр. №23 Урок № 36 - 37 Викладач: Руденко Л.Ф.
Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:
Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Риторичні фігури. Порівняння, повтор
Завдання для самостійного опрацювання:
1.Опрацювати матеріал підручника ( стор.112)
2.Виконати письмово вправу 194 (стор.112)
Риторичні фігури (гр retorikos — ораторський, красномовний) — особливі синтаксичні конструкції з виразною авторською інтонацією, з яскравим емоційним забарвленням, посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді.
Риторичні фігури, пов’язані з відхиленням від певних комунікативно-логічних норм оформлення фрази.
До риторичних фігур відносяться:
риторичні звертання,
запитання, оклики,
риторичне окличне речення.
Художні функції риторичних фігур — виразити якесь сильне почуття, надати мові поетичності, жвавості.
Наприклад: — Ой лишенько! Як той бідний Василько приб’ється в таку негоду! (М.Коцюбинський); Тарас «…іде, плаче: — Що мені тепер робити на світі? До кого звернутися за порадою?» (С. Васильченко); Спи спокійно, поете! Ми тебе не забудем, Тарасе! (В.Сосюра).
«У сиву давнину із розвитком теорії ораторського мистецтва всі фігури, якими користувалися і оратори, і літератори, називалися риторичними. Новітня риторика повертає цьому вислову його первинне повноцінне значення. У радянському літературознавстві, у сучасних словниках, енциклопедіях до риторичних фігур відносять вузьке коло зворотів — риторичне запитання, риторичне звертання, риторичні заперечення, риторичне ствердження.
Дехто додає сюди ще анафору, епіфору, інші — градацію, антитезу, гіперболу тощо.
Справа тут не в щедрості одного чи другого теоретика. Справа в тому, що немає абсолютно ніякої межі між фігурами цими та іншими, які, очевидно, називаються поетичними фігурами. Таке поняття вживане в теоретичних працях, а ось у словниках його трактувати чомусь не беруться. Складність у тому, що ці вислови мають різні вихідні позиції.
Поетичні фігури — це насамперед фігури, які вживаються в поезії.
Риторичний — аж ніяк не означає лише те, що використовується в ораторській практиці і не більше. Риторичний має певну доцільність, визначену націленість.
Оратор прагне переконати аудиторію,
поет — висловити ідею образами,
публіцист — написати статтб доступно і водночас глибоко,
сатирик — виявити дотепність.
Весь той арсенал засобів прийомів, синтаксичних форм і лексичних комбінацій, якими кожний із них досягає поставленої мети, є арсеналом риторичним» (За Б. Леськів).
Ознайомтеся з теоретичним матеріалом підручника (стор. 19 – 20)
https://pidruchnyk.com.ua/1239-ukrainska-mova-11-klas-avramenko.html - підручник
Виконайте тестові завдання.
1. У реченнях Тріснуло, струхло і стихло. Лиш шум все шумів рясношумний НЕМАЄ
А градації Б антитези В алітерації Г повторення
2. Установіть відповідність.
Уривок з твору
1 Ще не всі, ще не всі, ще не всі відпекли недоспівані рани.
2 Згинь,старе, із мріями — йди, нове, з героями.
3 Згорнути б цей світ, заорать, загребти… Але він все чавунно сіріє.
4 В цьому, напевне, правда пташина… А як же людина? А що ж людина?
Засіб мовного вираження
А антитеза
Б градація
В повторення
Г риторичне запитання
Д риторичне звернення
3. Установіть відповідність.
Уривок з твору
Засіб мовного вираження
1. Вони зійшлися: тьма і промінь, пісні і проза, лід і пломінь ховають більше схожих рис.
2. Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно! Далека красо моя, щасливий я, що народився на твоєму березі!
3. Найшли, налетіли, зом’яли, спалили, побрали з собою в чужину весь тонкоголосий ясир.
4. Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю, рости, рости, тополенько, все вгору та вгору.
Засіб мовного вираження
А антитеза
Б градація
В повторення
Г риторичне запитання
Д риторичне звернення
Запам’ятайте правильний варіант слововживання.
НЕПРАВИЛЬНО ПРАВИЛЬНО
влучний вираз влучний вислів
виписка з протоколу витяг з протоколу
завідувач відділом завідувач відділу
п’ять гривен п’ять гривень
золоті колосся золоте колосся
https://youtu.be/HEtqDSSn_H8 — художні засоби
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Напишіть вільне есе (п’ять–сім речень) на тему «Як я перемагаю свої лінощі». Використайте в ньому тропи й риторичні фігури.
2.Переглянути:
Риторичні фігури. Художні засоби. Підготовка до ЗНО. - YouTube
https://www.youtube.com › watch