ПТЕ та інструкції
Тема:
Споруди та пристрої електропостачання залізниць
Споруди та пристрої електропостачання залізниць
7.1 Пристрої електропостачання мають забезпечувати надійне електропостачання:
електрорухомого складу для руху поїздів із встановленими ваговими нормами, швидкостями й інтервалами між ними з дотриманням розмірів руху, що вимагаються;
пристроїв СЦБ, зв’язку і обчислювальної техніки як споживачів електричної енергії І категорії. З дозволу Державної адміністрації залізничного транспорту України до завершення перевлаштування допускається електропостачання цих пристроїв за ІІ категорією;
всіх інших споживачів залізничного транспорту – відповідно до встановленої Державною адміністрацією залізничного транспорту України категорії.
За наявності акумуляторного резерву джерела електропостачання автоматичного і напівавтоматичного блокування він має бути у постійній готовності та забезпечувати безперебійну роботу пристроїв СЦБ і переїзної сигналізації протягом не менше 8 годин за умови, що живлення не вимикалося у попередні 36 год.
Час переходу з основної системи електропостачання автоматичного і напівавтоматичного блокування на резервну або навпаки має не перевищувати 1,3 с.
Для забезпечення надійного електропостачання мають проводитися: періодичний контроль стану споруд та пристроїв електропостачання, виміри їх параметрів вагонами-лабораторіями, приладами діагностики і здійснюватися планові ремонтні роботи.
До пристроїв, що призначені для забезпечення електроенергією електричної тяги і безперебійного руху поїздів, належать:
лінії електропередачі зовнішнього електропостачання;
тягові підстанції, пости секціонування і пункти паралельного з’єднання контактної мережі, пункти групування станцій стикування;
контактна мережа;
лінії автоблокування та поздовжнього електропостачання.
Джерелами електропостачання для електрифікованих ліній є високовольтні мережі енергосистем. Лінії електропередачі (ЛЕП) зовнішнього електропостачання, від яких безпосередньо живляться тягові підстанції, мають напругу 220, 154, 110, 35, 10, 6 кВ і, як правило, належать енергосистемам та енергопостачальним компаніям. У деяких випадках ЛЕП напругою 35, 110 та 154 кВ належать залізницям.
Надійність електропостачання електричної тяги досягається двостороннім живленням тягових підстанцій від різних джерел живлення за допомогою двоколових ЛЕП і відповідних схем підключення до них тягових підстанцій. Сусідні тягові підстанції підключаються до різних кіл.
Тягові підстанції у залежності від способу приєднання до ліній електропередачі можуть бути тупиковими або транзитними. В свою чергу транзитні поділяються на опорні та проміжні.
На тягових підстанціях електрична енергія змінного струму високої напруги, що надходить із енергосистеми, при тязі постійного струму, перетворюється в електричну енергію постійного струму, або трансформується в електричну енергію змінного струму зниженої напруги. У першому випадку тягові підстанції називаються знижувально-перетворювальними, у другому – знижувальними.
Електрична схема головних кіл тягової підстанції, обладнання, що застосовується, та її конструктивне виконання у першу чергу залежить від тягового струму.
Основним обладнанням тягової підстанції постійного струму є перетворювальні агрегати, швидкодіючі автоматичні вимикачі та спеціальні пристрої для вирівнювання (зменшення) пульсації випрямленої напруги.
У разі живлення електровозів змінним однофазним струмом використовуються дво-триобмоткові трифазні трансформатори з вторинною тяговою обмоткою, що з'єднана трикутником. Від тягової підстанції відходять фідерні лінії, по яких подається напруга двох фаз у контактну мережу різних перегонів, а третя фаза - відсмоктувальна лінія, що з'єднується з тяговою рейкою. В системі змінного струму (рис. 7.1б) електроенергія у контактну мережу поступає почергово від двох фаз а та б напругою 27,5 кВ та повертається рейковим колом до третьої фази с. Чергування живлення проводять для вирівнювання навантаження окремих фаз системи енергопостачання.
При системі електропостачання постійного струму (мал. 7.1а), у контактну мережу електроенергія надходить від шин плюсової полярності напругою 3,3 кВ і повертається після проходження через тягові двигуни електрорухомого складу по рейковим колам, що приєднані до шин мінусової полярності.
1 колія
2 колія
Контактна мережа
рейки
1 і 2 колія
на мережа
Рейки
Завдання на дистанційне навчання:
Законспектувати матеріал і вивчити.
Викладач Шеховцов Микола Васильович
Питання та індивідуальні консультації на вайбер 0669797045.