українська мова
03.03.2023 р. Українська мова Гр. №31 Урок № 33 Викладач: Руденко Л.Ф
Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Контрольна робота. Есе “ Що потрібно робити, щоб здійснилася мрія?”
Завдання:
1. Написати есе, надіслати на електронну пошту: lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)
03.03.2023 р. Українська мова Гр. №34 Урок № 33 Викладач: Руденко Л.Ф
Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Прислівник. Ступені порівняння
Прислівник — це самостійна незмінювана частина мови, що виражає ознаку дії, стану, ознаку іншої ознаки й відповідає на питання як? де? куди? коли? чому? навіщо?
Приклад:
Тихо, уважно, здалеку, учора, спросоння, навмисне.
Розряди прислівників за значенням:
-
якісно-означальні: тихо, лагідно;
-
кількісно-означальні (міри й ступеня): дочиста, двічі, трохи;
-
способу дії: пошепки, мовчки;
-
місця дії, напрямку: туди, знизу, здалеку;
-
часу: учора, завжди;
-
причини: зопалу, зозла;
-
мети: навмисне, напоказ;
-
ознака ознаки чи предмета (пояснює іменник): кава по-турецьки, качка по-пекінськи.
У реченні прислівник найчастіше виступає обставиною, інколи — присудком (у безособових реченнях), а також — означенням (запитання ставимо від іменника).
Приклад:
Повернуся додому завтра. Тихо в лісі. Дорога ліворуч вимощена бруківкою.
Форми вищого й найвищого ступенів порівняння прислівників утворюють так само, як і відповідні форми якісних прикметників, від яких вони походять: глибоко (від глибокий) — глибше, більш глибоко, найглибше, найбільш глибоко.
https://youtu.be/d-AD_IJka3Q
П ри творенні форм ступенів порівняння прислівників відбуваються ті ж самі зміни, що й у прикметниках: високо — вище, вузько — вужче, дужо — дужче, широко — ширше.
Зверни увагу!
Не творять ступенів порівняння прислівники з префіксами пре-, за-, суфіксами -ень-, -есеньк-: препогано, забагато, тепленько, тихесенько.
Значення вищого ступеня можна посилити словами значно, набагато, куди, трохи: значно лівіше, набагато краще, куди глибше, трохи пізніше.
Значення найвищого ступеня можна посилити префіксами як-, що-: якнайкраще, щонайглибше.
Закріплення матеріалу.
1.Розподіліть у дві колонки прислівники та прикметники у формах вищого та найвищого ступенів порівняння
-
Та найпишніше там цвітіння, найвище серце там зліта, де рух, де дія, де горіння, чуттів і мислей повнота.
-
Панас Кандзюба хвилювався найбільше.
-
А найгірше я шукаю проклятого пана … щоб задушить.
-
У лимані ловилась більше риба дністрова.
-
Все було сьогодні якимсь незвичайним: і сонце світило яскравіше й тепліше, і повітря було бархатистіше й живлючіше, і вся природа дивилася усміхнено й ласкаво.
2.Від поданих прислівників утворіть всі можливі форми вищого та найвищого ступенів порівняння
-
вузько,
-
багато,
-
дорого,
-
гарно,
-
далеко,
-
погано,
-
урочисто
ЗРАЗОК:високо – вище, більш високо, значно вище, набагато вище, найвище, найбільш високо, щонайвище.
3.Спишіть текст. Від поданих у дужках слів утворіть прислівники вищого ступеня порівняння
-
Місяць все (щедро) оббризкував сяйвом оброшені дерева і шляхи.
-
(чітко) вимальовувалися не розсідлані коні.
-
(часто) зустрічаються перлини молочно-білого кольору, (рідко) – ніжно-рожевого або з жовтуватим відтінком.
-
Звірині й пташині сліди в лісі (гарно) видно взимку.
-
Тьма, як вода у повідь, заливала все (широко) й (широко) степ, здіймалась усе (високо) та (високо) і нарешті злилась з темним і густим небом.
Джерело: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/3322
Дайте відповідь на запитання:
- Як можна відрізнити прислівники простої форми вищого ступеня порівняння від однозвучних прикметників?
- Які зміни приголосних відбуваються в процесі творення простої форми вищого ступеня порівняння прислівників?. Наведіть приклади.
Домашнє завдання: переглянути : https://youtu.be/d-AD_IJka3Q
1.Опрацювати матеріал підручника § 4
2.Напишіть мінітвір про свою професію, використовуючи різні форми ступеня порівняння прислівників.
Надіслати на електронну пошту: lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)