будова та ремонт тепловоза
Дата: 14.04.2024 23:39
Кількість переглядів: 75
Тема: Шатуни дизеля тепловозів
Шатун передає зусилля від поршня на кривошип колінчастого валу і разом з ним перетворює зворотно - поступальний рух поршня в обертальний рух колінчастого валу. Шатунний механізм (рис.35) складається з головного 1 і 11 причіпного шатунів. Для підвищення втомної міцності поверхні шатунів і кришки піддаються дробонаклепу
Шатуни з'єднані між собою пальцем 12, який встановлюється у втулці 13, запресованої в вусі головного шатуна. Причіпний шатун кріпиться до пальця 12 двома болтами 10, які стопоряться шайбами. У верхні головки обох шатунів запресовані сталеві втулки 7, залиті свинцевою бронзою. Для подачі олії до поршневого пальця в середній частині кожної втулки є канал із двома отворами. Нижня головка головного шатуна має кришку знімну 15, яка кріпиться до стрижня чотирма болтами 14.
Мал. 35 – Шатунно-поршнева група 1 – головний шатун; 2 – поршень; 3 – пружина; 4 – склянка; 5 – маслознімне кільце з експандером; 6 - тронк; 7 – втулка верхньої головки шатуна; 8 – палець; 9 – стопорне кільце; 10 – болт причіпного шатуна; 11 – причіпний шатун; 12 – палець причіпного шатуна; 13 – втулка-підшипник; 14 - шатунні болти; 15 – кришка; 16 - вкладиші; а, в, г, д, е - канали, б - порожнину охолодження, ж - отвір під штифт; з – зубчастий стик.
Стик нижньої головки і кришки має 15 зубці трикутної форми, що перешкоджають поперечному зміщенню кришки. У нижню головку головного шатуна встановлені верхній і нижній 16 сталеві тонкостінні вкладиші, залиті свинцевою бронзою. На свинцеву бронзу нанесено гальванічне покриття зі сплаву олова, свинцю та міді. Вкладиші встановлюються з натягом, положення кожного фіксується штифтами. Значення натягу вкладиша, виміряного у спеціальному пристрої, вибито цифрами на торці вкладиша. Верхній та нижній вкладиші не взаємозамінні. У нижньому вкладиші, на відміну від верхнього, є канавка з отворами для перетікання масла.
Шатунний підшипник змащується і охолоджується маслом, що надходить із корінних підшипників через канали колінчастого валу.
Мал. 36 – Шатунний механізм 1 – головний шатун; 10 – болт причіпного шатуна; 11 – причіпний шатун; 12 - палець причіпного шатуна.
По отворах в нижньому вкладиші і каналу д в кришці 15 масло перетікає в канал нижньої головки шатуна і втулці, ущільненою кільцем, в канал стрижня головного шатуна. Далі частина масла надходить у поздовжній канал у стрижні головного шатуна до втулки 7. Інша частина масла йде до втулки 13 і через канал е в пальці 12 по поздовжньому каналу в стрижні причіпного шатуна 11 до втулки 7. З втулки 7 через отвори у верхніх головках шатунів олія надходить на охолодження поршнів.
Вкладиші мають товщину 5,9 мм, діаметр розточування нижньої головки під підшипники 202 мм. У дизель-генераторів 1А-9ДГ ісп.1 вкладки мають товщину 4,9 мм, а діаметр розточування нижньої головки 210 мм. Зміна товщини вкладиша та діаметра розточування та збільшення площі зубчастого стику дозволили підвищити жорсткість нижньої головки шатуна у дизель-генераторів 1А-9ДГ ісп.2.
Завдання на дистанційне навчання:
Прочитати матеріал, законспектувати і вивчити
Фото конспекта , індивідуальні консультації по вайберу 0669797045